Top List Curated by Listnerd
  • Public list
  • Nov 27th 2012
  • 25 votes
  • 25 voters
  • 2%

More about Best French newspapers of All Time:

Best French newspapers of All Time is a public top list created by Listnerd on on November 27th 2012. Items on the Best French newspapers of All Time top list are added by the community and ranked using our secret ranking sauce. Best French newspapers of All Time has gotten 209 views and has gathered 25 votes from 25 voters. O O

Best French newspapers of All Time is a top list in the General category on Are you a fan of General or Best French newspapers of All Time? Explore more top 100 lists about General on or participate in ranking the stuff already on the all time Best French newspapers of All Time top list below.

If you're not a member of, you should consider becoming one. Registration is fast, free and easy. At, we aim to give you the best of everything - including stuff like the Best French newspapers of All Time list.

Get your friends to vote! Spread this URL or share:

Items just added

    5 votes


    Libération (French pronunciation: [ʁa'sjɔ̃] ; known as Libé French pronunciation: [li'be]) is a French daily newspaper founded in Paris by Jean-Paul Sartre and Serge July in 1973 in the wake of the protest movements of May 1968. Originally a leftist newspaper, it has undergone a number of shifts during the 1980s and 1990s. As of 2007, it has a circulation of about 140,000 and was the first French daily to have a website. While Libération still has a decidedly self-described left-wing progressive editorial line − generally supportive of causes such as anti-racism, feminism, and workers' rights − Edouard de Rothschild's entrance in its capital (37%) in 2005 and editor Serge July's campaign for the "yes" vote in the referendum establishing a Constitution for Europe the same year alienated it from a number of its left-wing readers. Its editorial stance is currently of centre left. In May 2007, former Libération journalists created the news website Rue 89. Libération was founded by Jean-Paul Sartre, Philippe Gavi, Bernard Lallement, Jean-Claude Vernier, Pierre Victor alias Benny Lévy and Serge July and has been published from 3 February 1973, in the wake of the protest movements
    4 votes

    Le Canard enchaîné

    Le Canard enchaîné (French pronunciation: [ləʁɑ̃.ʃɛ'ne] ; English: The Chained Duck or The Chained Paper) is a satirical newspaper published weekly in France. Founded in 1915, it features investigative journalism and leaks from sources inside the French government, the French political world and the French business world, as well as many jokes and humorous cartoons. The name is a reference to Radical Georges Clemenceau's newspaper L'homme libre ("The Free Man") which was forced to close by government censorship and reacted by changing its name to L'homme enchaîné ("The Chained-up Man"); Le Canard enchaîné means "The chained-up duck", but canard (duck) is also French slang for "newspaper"; it was also a reference to French journals published by soldiers during World War I. It was founded by Maurice Maréchal and his wife Jeanne Maréchal, along with H. P. Gassier. It changed its title briefly after World War I to Le Canard Déchaîné ("The duck unbound", or "out of control"), to celebrate the end of military censorship of the press. It resumed the title Le Canard enchaîné in 1920. The title also conveys a double meaning, "canard" being a possible salicious rumour or whisper and
    4 votes
    2 votes

    Le Figaro

    Le Figaro (French pronunciation: [lə fiɡaʁo]) is a French daily newspaper founded in 1826 and published in Paris. It has been generally well respected in post–World War II France. Its editorial line is conservative. Le Figaro is the second-largest national newspaper in France after Aujourd'hui en France and before Le Monde, but some regional papers have larger circulations. It is one of the three French newspapers of record, along with social-liberal papers Le Monde and Libération, and is the oldest still-existing newspaper in France. Le Figaro is owned by Le Figaro Group, whose publications include TV Magazine and Evene. The company's chairman is Serge Dassault, whose Dassault Group has controlled the paper since 2004. The paper was founded as a satirical weekly in 1826, taking its name and motto from Le Mariage de Figaro, a play by Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais that poked fun at privilege. Its motto, from Figaro's monologue in the play's final act, is "Sans la liberté de blâmer, il n'est point d'éloge flatteur" ("Without the freedom to criticise, there is no true praise"). It was published somewhat irregularly until 1854, when it was taken over by Hippolyte de
    2 votes

    Le Monde

    Le Monde (French pronunciation: [lə mɔ̃d]; English: The World) is a French daily evening newspaper founded by Hubert Beuve-Méry and continuously published in Paris since its first edition on 19 December 1944. It is one of two French newspapers of record along with Le Figaro, and the main publication of La Vie-Le Monde Group. It reports an average circulation of 323,039 copies per issue in 2009, about 40,000 of which are sold abroad. It has been available on the Internet since 19 December 1995, and is often the only French newspaper easily obtainable in non-French-speaking countries. It should not be confused with the monthly publication Le Monde diplomatique, of which Le Monde has 51% ownership, but which is editorially independent. The paper's journalistic side has a collegial form of organization, in which most journalists are not only tenured, but financial stakeholders in the enterprise as well, and participate in the elections of upper management and senior executives. In the 1990s and 2000s, La Vie-Le Monde Group expanded under editor Jean-Marie Colombani with a number of acquisitions. However, its profitability was not sufficient to cover the large debt loads it took on to
    2 votes

    La Croix

    La Croix (French pronunciation: [la'kʁwa] ; English: The Cross) is a daily French general-interest Roman Catholic newspaper. It is published in Paris and distributed throughout the country, with a circulation of just under 110,000 as of 2009. It is not explicitly liberal or conservative on major political issues, rather adopting a human-centered approach in its style of journalism, in line with the Church's position. However, La Croix ought not be confused with a religious newspaper—its topics are of general interest: world news, the economy, religion and spirituality, parenting, culture and science. The paper was founded in 1880 and is owned by Bayard Presse. Upon its appearance in 1880, the first version of la Croix was a monthly news magazine. When the Augustinians of the Assumption who ran the paper realised that the monthly format was not getting the widespread readership they desired, they decided to convert to a daily sheet sold at one penny. Accordingly La Croix transitioned into a daily on 16 June 1883. Father Emmanuel d'Alzon (1810–1880), the founder of the Assumptionists and the Oblates of the Assumption, started the paper, although its biggest early advocate was Father
    1 votes

    Le Point

    Le Point (French pronunciation: [lə'pwɛ̃] ; (ISSN 0242-6005) is a French weekly news magazine. It was founded in 1972 by a group of journalists who had, one year earlier, left the editorial team of L'Express, which was then owned by Jean-Jacques Servan-Schreiber, a député (member of parliament) of the Parti Radical. The company operating the newspaper, Société d'exploitation de l'hebdomadaire Le Point (SEBDO Le Point) has its head office in the 14th arrondissement of Paris. The editorial team of spring 1972 found financial backing with group Hachette and was then directed by Claude Imbert. Other journalists making up the team were: Jacques Duquesne, Henri Trinchet, Pierre Billard, Robert Franc, Georges Suffert. Management included Olivier Chevrillon, Pdg and Philippe Ramond. The weekly magazine recruited journalists from the Parisian press and relied on its ability to redefine the genre. It modelled itself closely on magazines owned by News Magazine: Time Magazine and Newsweek. After a fairly difficult start in September 1972, the magazine quickly challenged L'Express. It has changed ownership several times: from Gaumont, and Alcatel it is currently owned by Artémis, a French
    2 votes

    La Tribune

    La Tribune (French pronunciation: [la.tʁi'byn]) is a French financial newspaper that was founded in 1985. The paper is in tabloid format and has a circulation of around 78,000. In 2010, Alain Weill, the Chairman and CEO of NextRadioTV sold 80% of La Tribune to Valérie Decamp for 1€ and he still owns 20%.
    1 votes

    Le Monde diplomatique

    Le Monde diplomatique (nicknamed Le Diplo by its French readers) is a monthly newspaper offering analysis and opinion on politics, culture, and current affairs. Sources have described Le Monde diplomatique as left-wing in its political views. The publication is owned by Le Monde diplomatique SA, a subsidiary company of Le Monde which grants its complete editorial autonomy from it. Worldwide there were seventy-one editions in twenty-six other languages (including thirty-eight in print for a total of about 2.2 million copies and thirty-three electronic editions). As of March 2008, the paper is headed by Serge Halimi. Le Monde diplomatique was founded in 1954 by Hubert Beuve-Méry, founder and director of Le Monde, the French newspaper of record. Subtitled the "organ of diplomatic circles and of large international organisations," 5,000 copies were distributed, comprising eight pages, dedicated to foreign policy and geopolitics. Its first editor in chief, François Honti, made the newspaper into a scholarly reference journal. Honti attentively followed the birth of the Non-Aligned Movement, created out of the 1955 Bandung Conference, and the issues of the "Third World". Claude Julien
    2 votes
    Get your friends to vote! Spread this URL or share:

    Discuss Best French newspapers of All Time

    Top List Voters